نور

نور
اخبار روز رو اینجا ببینید

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 57
بازدید دیروز : 22
بازدید هفته : 91
بازدید ماه : 91
بازدید کل : 19488
تعداد مطالب : 51
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1

به گزارش مهر عملیات ساخت این سد بتنی پنج شنبه 8 فروردین ماه 92 با دستور "محمود احمدی نژاد" رئیس جمهوری و با رمز "یا زهرا یا مهدی" آغاز شد. رئیس جمهوری پس از آغاز عملیات اجرایی سد بختیاری، اظهار داشت: آنچه که مهم تر از ساخت سد بختیاری به عنوان بلندترین سد بتنی جهان مطرح است، تجلی خودباوری و ایمان در کشور است.
 
وی افزود: فراموش نمی کنیم که در گذشته در ساخت سدهای کوچکتر ما به دیگران وابسته بودیم و آنها تصمیم می گرفتند و خود سد را اجرا می کردند. احمدی نژاد با بیان اینکه سد بختیاری مخزنی به حجم 2.5 میلیارد مترمکعب آب را مدیریت می کند، یادآور شد: یکی از راه‌های مناسب مدیریت آب در کشور ما ساخت سد است.
 
رئیس جمهور به ظرفیت 1500 مگاواتی نیروگاه بختیاری در فاز نخست و 1000 مگاوات در فاز توسعه اشاره کرد و گفت: از دیگر برکات این طرح بزرگ، تنظیم آب برای پایین دست در فصل تابستان و تامین برق مورد نیاز کشور است.
 
احمدی نژاد وسعت دریاچه سد بختیاری را بیش از 69 کیلومتر اعلام و خاطرنشان کرد: سد بختیاری پس از آبگیری می‌تواند به بهترین مکان برای گردشگری، ورزش‌های آبی و پرورش ماهی تبدیل شود. وی سپس به پیچیدگی‌های اجرای این طرح بزرگ اشاره کرد و افزود: قرار بود برای تامین منابع مالی این طرح از اعتبار خارجی استفاده کنیم و آنها نیز پیمانکاران خود را به کشور ما بیاورند اما با توجه به اینکه برای اجرای این طرح بیش از 35 هزار میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است، تصمیم گرفتیم که این طرح بزرگ را به دست کارشناسان توانمند داخلی بسازیم.
 
وی آغاز عملیات اجرایی بلندترین سد جهان را به مردم استان لرستان، مقام های محلی و دست اندرکاران طرح تبریک گفت و اظهار داشت: به فضل الهی ملت ایران از همه موانع بدخواهان عبور می کند و هیچ چیزی نمی‌تواند مانع پیشرفت کشور ایران شود.
 
همچنین مجید نامجو، وزیر نیرو نیز به بیان برنامه‌های کلی وزارت نیرو پرداخت و گفت: رویکرد نخست ما پایان پروژه‌های دولت‌های گذشته مانند طرح‌های گتوند و سیاه بیشه بوده است. رویکرد دوم ما آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های بلندمدت مانند سد بختیاری است که در دولت‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسند.
 
وزیر نیرو رویکرد سوم وزارت نیرو را بحث‌های انتقال آب از دریاهای شمال و جنوب به فلات مرکزی ایران برشمرد. وی به وضعیت پروژه‌های بخش آب استان لرستان نیز اشاره کرد و گفت: هم اکنون 10 سد توسط آب منطقه‌ای، چهار سد بزرگ کشور و 5 طرح‌ آبیاری و زهکشی نیز در این استان در دست ساخت است.
 
سیدمحمدرضا رضازاده نیز طی گزارشی به معرفی حوضه‌های آبریز دز، کرخه و کارون پرداخت و در مورد اهداف و منافع ساخت این سد برای کشور اضافه کرد: هدف از ساخت این سد نصب یکهزار و 500 مگاوات ظرفیت نیروگاه برق آبی است که امکان تولید سالانه سه هزار گیگاوات ساعت برق، کنترل سالانه پنج میلیارد مترمکعب آب در حوضه رودخانه دز و بختیاری را فراهم می کند.
 
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران خاطرنشان کرد: جلوگیری از ورود رسوب های رودخانه بختیاری به مخزن سد دز و افزایش عمر مفید آن سد و همچنین ایجاد یک مخزن مطمئن آب برای سه نیروگاه جریانی حدفاصل سد بختیاری و سد دز بر روی رودخانه دز از جمله اهداف این سد است که امکان مدیریت بهینه منابع آب به منظور افزایش سطح زیرکشت زمین های پایین دست، کنترل سیلاب های مخرب فصلی و افزایش عمر سد دز از دیگر اهداف مهم ساخت سد بختیاری به شمار می رود.
 
رضازاده در مورد تامین منابع مالی این پروژه، گفت: طی تصویب نامه ای که از سوی هیئت وزیران صادر شده، اموال و دارایی های نیروگاه های شهید رجایی 1 و 2 و مسجد سلیمان به منظور اجرای طرح سد و نیروگاه بختیاری اختصاص یافته است.
 
سد بختیاری به عنوان بلندترین سد بتنی دو قوسی جهان در 80 کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد و در میان ارتفاعات سر به فلک کشیده زاگرس در مجاورت ایستگاه تنگ پنج راه آهن سراسری (هشتمین ایستگاه حدفاصل درود - اندیمشک) ساخته می شود. این سد از نوع بتنی دو قوسی با ارتفاع 325 متر و طول تاج 509 متر طراحی شده و برای ساخت آن چهار میلیون و 800 هزار مترمکعب بتن ریزی مورد نیاز است.
 
نیروگاه سد بختیاری نیز از نوع زیر زمینی و با شش واحد توربین به قدرت 250 مگاوات ساخته خواهد شد که ظرفیت تولید این نیروگاه یکهزار و 500 مگاوات و با ظرفیت تولید سالانه 3 هزار گیگاوات ساعت است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 14 فروردين 1392برچسب:, توسط ایمان
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی :